Photoshop: een gescheurde mondhoek

Een tijdje geleden fotografeerde ik voor studenten van De School van Mieke Petiet. In het kader van hun opleiding hebben deze studenten elke maand een fotoshoot, en deze keer waren daar ook modellen voor geregeld. Eén van de modellen had echter een kapotte mondhoek, die met de beste wil en make-up van de wereld niet weg te werken was. Gelukkig bestaat er voor zulke situaties photoshop.

Ga met je muis over de afbeelding of tap je vinger voor de “before”

Zoals je ziet is haar mondhoek gescheurd, en de poging dit met make-up te fixen maakte het, hoewel begrijpelijk, eigenlijk alleen maar erger. Wat kunnen we daaraan doen? “De andere kant kopiëren en spiegelen?”, opperde het vriendje van Sterre laatst. Dat is in sommige gevallen inderdaad ook een oplossing. Bij deze foto had het gekund, maar bij de andere foto’s van dit model, waarbij ze haar hoofd opzij draait, niet. Gelukkig is er ook nog een andere methode: kom maar weer door met die frequency separation!

Time for some action(s)

Allereerst, we gaan die hele rits ingewikkelde handelingen natuurlijk niet zelf doen. Daar downloaden we deze action voor. Het enige dat je nog zelf moet doen is de blur-radius bepalen.

Dat zit zo: Je wil de blur zodanig toepassen, dat de huiddetails verdwijnen. Deze komen straks in de grijze high frequency-laag terecht. Als je de blur te laag kiest, komen niet alle details in die laag terecht. Als je de blur te hoog kiest, komen ook de kleuren mee in de high-laag. Dat wil je niet, want de bedoeling van die laag is juist dat daar alleen structuur te zien is, zodat je naar hartelust kunt klonen zonder je zorgen te maken om vlekkerigheid.

Mijn action zet de radius standaard op 4.0, en vaak is dat prima

Dit is wat je níet wil: kleur in de high frequency-laag

Nadat de action z’n werk heeft gedaan, heb je een mapje met twee lagen: low frequency en high frequency. Omdat ik de boel nogal eens verpest, en het vrij eenvoudig is met een masker dingen ongedaan te maken in de low-laag, maak ik altijd voor de zekerheid een kopietje aan. (Met de grijze toplaag gaat dat helaas iets minder makkelijk, omdat een kopietje het effect zou verdubbelen.)

Goed, let’s get started. Allereerst ga ik in de low frequency-laag wat vlekken weghalen, lekker makkelijk, met de patch-tool. Tijdens dit klusje zet ik vaak de high-laag uit, zodat ik goed zie waar ik mee bezig ben. Af en toe zet ik ‘m juist ook even aan, om te kijken of het resultaat nog natuurlijk oogt. De mondhoek fix ik globaal met de patch-tool, zodat ‘ie er zo uitziet:

Ga met je muis over de afbeelding of tap je vinger voor de “before”

Zoals je ziet is dit een vrij slordige fix, maar dat komt later goed, no worries.

Waarschuwing
Veel mensen gebruiken frequency separation verkeerd, en creëren zo vreselijk lelijke beelden. Deze mensen gebruiken blur op de low-laag. Hoewel dat natuurlijk subtiel kan, op specifieke plekken, zorgt een algehele blur met daarop een laag poriën er enkel voor dat je model eruitziet als een basketbal. Ik zeg, doe het niet.

Dan is het de beurt aan de high-laag. Alles wat je in deze laag aanpast, doe je met een clone stamp op current layer en een kwast met 100% hardheid. 100% hardheid omdat je anders stukken krijgt waar je structuur blurry wordt. Dat van die current layer… Dat zie je vanzelf wel, als de setting per ongeluk nog verkeerd stond, hihi.

De high-laag bevat de structuur, dus je kunt de ribbelige mondhoek fixen met normale huidstructuur van iets verderop. Probeer altijd goed te kijken welke structuur je pakt, en of dat klopt.

Ga met je muis over de afbeelding of tap je vinger voor de “before”

Goed, nu is de mondhoek glad, maar hij mist diepte. Die moeten we er maar gewoon even inschilderen. We maken een extra laag aan, tussen high en low, om te dodge-en-burnen. Het is een overlay-laag, die we vullen met 50% grijs.

Op deze laag tekenen we met burn de mondhoek in, net zo lang tot ‘ie natuurlijk oogt.

Ga met je muis over de afbeelding of tap je vinger voor de “before”

Tadaa! Mond gefixed. Hier nog even een before-and-after, maar dan in de close-up:

Ga met je muis over de afbeelding of tap je vinger voor de “before”

Glow for the gods

Oh ps, extra extra: Omdat dit model een wat onrustige huid had, moest de visagiste meer make-up gebruiken. Om de huid iets natuurlijker te laten lijken en de highlights wat extra te laten “poppen”, heb ik een laag selective color aangemaakt en daarin de wittinten witter gemaakt. Shiiine!

Ga met je muis over de afbeelding of tap je vinger voor de “before”

Privéles

Denk je nu, leuk allemaal, maar kan je dat (en meer!) nog een keertje rustig uitleggen? No problemo! Ik geef privéles, kost 150,- plus btw en reiskosten voor anderhalf uur. Mail voor een afspraak naar fotografie@toeps.nl