We gingen naar een verlaten eiland bij Nagasaki. Nee, die andere.

Als ze ergens goed in zijn in Japan, dan is het… Anime? Razendsnelle treinen? Bruisende metropolen met lichtreclames waar je ook maar kijkt? Sushi waar tien jaar voor gestudeerd is? Het vinden van je ikigai? Nou ja, ook misschien, maar vandaag wilde ik het hebben over dat andere talent van Japan: plaatsen en gebouwen achterlaten en dan compleet laten vergraffen.

Al in 2016 bezochten Riemer en ik het verlaten mijnbouw-eiland Gunkanjima, voor de kust van Nagasaki. Dat eiland, bekend van onder andere de James Bond-film Skyfall, is maar klein, en slechts voor een klein stukje toegankelijk voor toeristen, achter nette hekjes.

Het eiland dat we vorige maand bezochten was gewoon een eiland. Bijna verlaten, maar met nog een stuk of 100 inwoners. (Volgens Wikipedia 130 in 2018, maar ik vermoed dat het sindsdien alleen maar gedaald is.) Ook dit eiland was een kolenmijn, die in 2001 voorgoed sloot. De meeste bewoners zijn vertrokken, maar enkele die-hards zijn gebleven. Daarom vaart er nog elke dag een pont van Sasebo naar Ikeshima en weer terug. Of beter gezegd, twee. Dus om naar Ikeshima (ook wel Ikejima) te komen, pakten we ‘s morgens om 7:22 de boot heen. Om 16:09 ging de eerstvolgende, en enige boot terug.

Er is ook meerdere malen per dag een pont naar het dorp aan de overkant, maar dat dorp is ook niet echt super bereikbaar, dus dan zouden we alsnog uren in de bus zitten. Voor mensen met een auto is het wel ideaal, want de auto kan zelfs mee op die pont.

Het havengebouwtje op Ikeshima
De enige andere passagier
De boot ziet er op deze foto fancy-er uit dan 'ie is
Dit meertje is omgetoverd tot de haven van Ikeshima
Hallo verlaten fabriek

Over 8000

In de hoogtijdagen van Ikeshima woonden er meer dan 8000 mensen. Deze mensen woonden vooral in de grote, betonnen flats die voor dit doel waren neergezet. De meesten ervan zijn nu verlaten en afgesloten, vooral op het achterste gedeelte van het eiland. Dichterbij de haven is nog meer leven te vinden.

Over zo’n eiland lopen is een surreële ervaring. Het is er stil, maar af en toe zoeft er een auto of busje voorbij. Ja, voor de veelal bejaarde inwoners is er een buurtbus die rondjes rijdt. Een wandeling rond het eiland duurt al snel anderhalf uur, en het terrein is heuvelachtig, dus zo’n bus is noodzakelijk. Ook rijdt er zwaar werkverkeer, dat de oude fabriek ontmantelt of gigantische tanks met gas komt bijvullen, waar de bewoners op stoken.

Safety first
Een stoplicht springt op rood... En dat was het dan ook

Mi-auw

De katten op Ikeshima miauwen, in tegenstelling tot de verwende huiskatten van Harajuku. Ze lijken ook echt om hulp te vragen; menig kat ziet er beroerd uit. Ik denk dat je wel kunt stellen dat er meer katten dan mensen op Ikeshima wonen, en er zijn nog maar weinig mensen die voor ze kunnen zorgen.

Kaa-chan, van Kaa-chan no mise (Kaa’s winkeltje) lijkt dat wél te doen. De winkel was nog gesloten toen wij erlangs liepen, maar de katten voor de deur leken op haar te wachten. Even later fotografeer ik een kat voor een op het oog verlaten gebouw, als er opeens een stem van boven klinkt. Vanaf het bovenste balkon roept een man naar ons: “Hij heet maru-chan!”

Wel fijn als je meer ruimte nodig hebt, dan pak je gewoon het appartement erboven of ernaast erbij
"Meow, got catnip?"
Voor Kaa-chan's winkeltje was het Cat Central

Downtown

Tijdens onze wandeling stuitten we ook op een klein, lager gelegen dorpje met houten huizen, of nou ja, wat er nog van over was. Een café, een sigarettenwinkel en een paar afgedankte Pachinko-apparaten. Het lijkt erop alsof het houten dorp een soort downtown was voor de bewoners, een plek om naartoe te gaan voor de gezelligheid. Maar dat is lang geleden.

Elders op het eiland spotten we een school die veel te groot leek voor zo’n verlaten eiland, een city hall die omgetoverd is tot pension/hotel, een winkeltje en een postkantoor. Ja, het postkantoor was geopend, en de postmedewerker daar had waarschijnlijk een net zo enerverende baan als zijn of haar collega in Namie.

Tegenover deze instortende bowlingbaan stond een meneer zijn auto te wassen
Dit was ooit een bar
Uw illustere duo
Camerabewaking
Is het vervallen...
...of woont er gewoon nog iemand?
Doorzonwoning
Dit dak zat alleen aan de voorkant en deed me somehow aan Pizza Hut denken
Dit huis was gewoon helemaal voorover gekukeld en blokkeerde zo bijna de hele doorgang

Om de wereld voor verder verval te beh... Oké, never mind

Het is bijzonder hoe snel verval z’n intrede doet, als een woning eenmaal verlaten is. Zodra zeewind en groen vrij spel krijgen, is het gedaan. Wat rest is prachtige lichtinval en verbleekte herinneringen aan hoe het vroeger was.

Dit is denk ik mijn favoriete foto van allemaal
Sad fotoboek
Fanta uit het jaar 2000
Eerlijk is eerlijk, pachinko-machines zie ik het liefst zo
Deze vending machine deed het niet meer

Wil je ook naar Ikeshima?

Het duurde ons even om uit te vogelen hoe het werkte met die pont, maar wij weten het nu, dus om het voor jullie makkelijk te maken, hier een paar goede tips:

  • Het reist het makkelijkst vanaf Sasebo. Daar kom je met de Midori/Huis ten Bosch liner. Mocht je overstappen vanaf de Shinkansen uit Fukuoka op Shin-Tosu, let dan op: de trein splitst gedurende de route, waarna de oranje trein naar Huis ten Bosch gaat (want, doh) en de groene naar Sasebo. Ga dus, ook al heb je een non-reserved ticket, in de groene trein zitten.
  • Vanaf Sasebo kun je de ferry nemen naar Ikeshima, maar die gaat om 7:22 in de ochtend, dus een hotelovernachting in Sasebo is aan te raden. De ochtend van je trip kun je een kwartier voor vertrek een kaartje voor de ferry kopen in dit gebouw (Shin-Minato terminal). Een kaartje kost 1940 yen (ongeveer 14 euro) per enkele reis. De ferry ligt er recht tegenover, maar je kan gewoon de meute volgen. De ferry doet meerdere eilanden aan en de meeste mensen gaan naar de andere eilanden.
  • De ferry terug gaat om 16:09. (Hij komt al eerder aan, maar dan gaat ‘ie eerst nog naar de overkant en weer terug.) Voor deze ferry kun je wederom een kwartier voor vertrek (of iets eerder) een kaartje kopen in het havengebouwtje waar je ook bent aangekomen.
  • Er zijn genoeg toiletten op het eiland. Zowel in het havengebouwtje, als bij de city hall en de school.
  • Bij Kaa-chan no mise zou je eten moeten kunnen krijgen, maar toen wij er waren zag het er erg verlaten uit, dus ik zou zeggen wees slim en neem gewoon een voorraad eten en snacks mee. Vending machines voor drankjes zijn er genoeg op het eiland, zelfs in het vervallen gedeelte vonden we er eentje die het gewoon deed. En de drankjes waren nog niet eens over de datum! (Wel bijna, maar goed eh.)
  • Er is dus een hotel/pension op het eiland, wat in feite een paar tatamikamers in de city hall zijn. Je zou er gewoon moeten kunnen komen aanlopen, maar dat hebben we niet geprobeerd, dus pin ons er niet op vast. Op zich heb trouwens je aan één dag wel genoeg om het eiland te verkennen, maar misschien heb je iets met doodenge nachtwandelingen of zo.
  • Oh ja, over eng gesproken: Je moet niet heel bang zijn voor giga spinnen.

Abonneer je op mijn blog en mis nooit meer een post!

Als je je abonneert, krijg je automatisch een mailtje als ik een nieuwe blog heb gepost. Hendig! (PS: Check eventueel je spambox om je abonnement te bevestigen.)